onsdag 29 maj 2013

gammal dags kjol till mordern fest kjol!

Fest Kjol

Gjord med kriativitet! :)
ursäkta för att bilderna är snea de gick inte att ändra ni får kolla lite snett tyvärr..
 
 
Jag började med en gammaldags lång kjl som bara var svart och tråkig men jag förvandlade den till en mordern fest klännig.
Jag började med att klippa den kort för den var alldeles för lång den gick lite över knä skålarna, så kah klippte den så att den täclte låren och så var de typ en halv dm ner till knä skålarna.
 

 
Jag sydde fast den med samma gamla stygn som den var sydd med från början i kanten stygnen liknade lite trianglar om ni kikar lite noga. :)
 
 
 
Sedan tyckte jag att den behövde något mer vid midjan så jag sydde fast ett tyg med puss munnar som jag vek över båda sidorna av kjolens kant allaså dela tyget halva halva så de ligger ja jag hoppas ni kan förstå de är lite svårt att förklara. jag sydde runt på ovan sidan och under sidan på tyget på båda sidorna så de ska hålla.
 


Jag hade ett gammalt "smycke" hemma som har suttit på mitt bäste som nu är sönder och tänkte om den skulle passa där så jag tänkte varför inte så jag sydde fast den med samma stg som jag sydde uppe vid midje kasnten och sstte den dubbelt och sydde uppe och nere på och sydde fast den så smycket skulle sitta i mitten jag sydde fast den genom att sy 3 gg upp och ned så den skulle hålla sen en cm fram och upp och ner 3 gg igen och en 1 cm så var de klart på den sidan sen satte jag dit smycket och gjorde samma sak på andra sidan och smycket ville inte sitta på plats så jag sydde fast denns kanter i tyget och fäste och de gjorde jag för hand så satt den fast.:)
 
 

Resultatet:

 

/Ellinor


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar